Dosa pertama yang dilakukan oleh manusia di muka bumi ini adalah PEMBUNUHAN

Dosa pertama yang dilakukan oleh manusia di muka bumi ini adalah PEMBUNUHAN iaitu apabila Qabil membunuh saudaranya Habil.

Semenjak itu sehingga ke hari ini,Pembunuhan telah menjadi perkara biasa bagi Umat Manusia. Nyawa manusia adalah begitu murah bagi pembunuh-pembunuh di zaman ini.

"Dengan sebab (kisah pembunuhan kejam) yang demikian itu kami tetapkan atas Bani Israil, bahawasanya sesiapa yang membunuh seorang manusia dengan tiada alasan yang membolehkan membunuh orang itu, atau (kerana) melakukan kerosakan di muka bumi, maka seolah-olah dia telah membunuh manusia semuanya; dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seorang manusia, maka seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia semuanya. Dan demi sesungguhnya, telah datang kepada mereka Rasul-rasul kami dengan membawa keterangan yang cukup terang; kemudian, sesungguhnya kebanyakan dari mereka sesudah itu, sungguh-sungguh menjadi orang-orang yang melampaui batas (melakukan kerosakan) di muka bumi"
(Al-Maaidah 5:32)

Dosa pertama yang dilakukan oleh manusia di muka bumi ini adalah PEMBUNUHAN iaitu apabila Qabil membunuh saudaranya Habil.

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers