Peraturan daftar peranti perubatan mula Julai


Peraturan daftar peranti perubatan mula Julai


10/01/2013 3:01pm

PUTRAJAYA - Berkuatkuasa 1 Julai semua pengeluar peranti perubatan diwajibkan mendaftar produk-produk mereka dengan sebuah badan khas yang dilantik sebagai pihak berkuasa Peranti Perubatan, bagi menjaga kualiti produk dalam negara.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, ia adalah antara peraturan yang diperkenalkan di bawah Akta Peranti Perubatan 2012, yang diwartakan tahun lepas.

Beliau berkata, selain menguruskan soal pendaftaran, badan itu juga akan bertindak sebagai ejen pemantau bagi memastikan kualiti peranti-peranti perubatan dalam negara terpelihara, sekaligus membina keyakinan pelabur di sini kerana tidak timbul lagi isu hak cipta dengan paten peranti itu pula dilindungi.

Menurutnya, kementerian juga sedang berusaha meningkatkan daya saing syarikat-syarikat peranti perubatan dalam negara, contohnya dari segi penyediaan insentif kewangan, pengecualian duti import, dan juga penyediaan makmal ujian yang lebih canggih.

"Kita juga bantu dari segi pembangunan modal insan syarikat terbabit, meningkatkan kesedaran kalangan mereka mengenai kepentingan mutu, di samping mengukuhkan lagi kedudukan mereka," katanya dalam satu persidangan media selepas melancarkan produk sarung tangan perlindungan radiasi berjenama 'Sheildtm' di bangunan Perdana Putra di sini.-BERNAMA

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers