Malam nie macam biasa is pi mengaji kitab

Assalamualaikum w.b.t, kepada semu pembaca setia blog is yang dikasihi. Tanpa pembaca siapalah blog is nie kan? huhuuu, jadi malam nie is memang dijadualkan untuk pi mengaji macam minggu2 lepas.

Sambung pengajian dengan kitab Usul Feqah dan Mengqolat. Kenapa kita perlu belajar Feqah dan Usuludin? Feqah segala kerja buat, serta perlaksanaan, selama ini kita buat tapi cara, syarat serta kenapa perlu dilaksanakan sesuatu ibadah, solat wirid itu berpegang teguh, serta berakar umbi daripada Feqah. Daripada Feqah juga cara2 angkat senjata untuk berperang, memerangi musuh2 Islam pun ada dalam Feqah.




Tapi sebagai permulaan, bukan nak angkat senjata, angkat takbir, serta buka kitab mengaji dulu, janagn dok nak perang aja dulu, mati katak, ilmu tiada, tidak dikira jihad kita itu. Rugi la belambak puak2 diluar sana yang kononnya berjuang berjihad kerana Allah S.W.T, tapi tiada ilmu, perkara mungkar dicegah tapi pada orang lain, pada diri sendiri? Macam mana pula kira? Orang lain buat kita kita tibai, sendiri buat orang lain tak leh tibai? Mana boleh itu bukan Islam, itu zionis.

Hahaha nak paham lagi mai la mengaji, dok nganga luas2 kat luaq tu dok teriak kat orang kita nie abang long sana abang long sini ada apa dengan pangkat brother? Mai mengaji, wajib mengaji sampai ke matinya kita nie apabila berpisahnya antara roh dengan jasad. Wajib kita mengajar anak dan isteri, tak reti ajar wajib hantar ke tempat pengajian. Kalau benar kita membawa kebenaran, ilmu mesti ada didalam dada.

Ok malam nie is nak tengok mana mai pun sekali yang dok rasa diri itu the very dangerous mai mengaji, samseng mana pun kita takkan boleh lawan Allah S.W.T yang Maha Samseng ok? Jumpa di surau Taman Sahabat, Teluk Kumbar, Penang, Malaysia pukul 11 malam.

Post Tag: Santai islam

Comments


Recent Posts Widget



Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Followers